Het is nog maar kort geleden dat ik opgetogen vertelde dat ik bezig was een reisje naar Londen te boeken. In Voordelig naar Londen hoe doe je dat kon je lezen hoe ik dat heb aangepakt en in Handbagage wat is dat precies nam ik je mee in de wirwar van regeltjes omtrent het meenemen van (hand)bagage. 

Maar daarna is er veel gebeurd. Omdat ik in eerste instantie met onze dochter “de hort op zou gaan” stond de reservering van het hotel en de vliegtickets op mijn naam. Maar daar kwam een onverwachte ziekenhuisopname van mijn man tussen, waardoor ik thuisbleef en onze zoon in mijn plaats naar Londen zou gaan.

Even omzetten dacht ik. Want de vlucht bleef dezelfde, het hotel ongewijzigd. Alleen de naam van één passagier moest veranderd worden. Fluitje van een cent toch? 

Dat leek simpeler gedacht dan gedaan.

Vliegstunters denken daar namelijk anders over. Want als je je vlucht vanwege een onverwachte ziekenhuisopname of verbroken relatie moet annuleren of wilt wijzigen, hoef je niet te rekenen op veel flexibiliteit van de vliegmaatschappij. Zeker bij goedkope tickets ben je in de praktijk meestal je geld kwijt of er komen extra kosten bij voor (simpele) wijziging zoals het veranderen van een passagier.

Maar ook de energie die het kost. Want zo moet je als je met z’n tweeën reist de medereiziger online wijzigen. Maar als degene die geboekt heeft niet mee gaat dan kan deze wijziging alleen telefonisch.

Het dubbele bedrag voor het wijzigen van één reiziger!

Niet zo erg zul je denken. Was het niet dat je dan een half uur in de wacht hangt, alles in het Engels moet uitleggen en heel erg moet uitkijken dat de wijziging goed wordt uitgevoerd. En dan het bedrag dat ervoor wordt berekend!

Voor iedere wijziging moesten wij namelijk 61,– euro betalen. Pér vlucht en pér persoon. Omdat onze zoon de plaats innam van onze dochter; onze dochter, die meerderjarig is de hoofdboeker werd, was dat 2 keer 61,– voor hem en 2 keer 61,– voor haar. En dan nog een paar tientjes administratiekosten.

Uiteindelijk betaalde ik dus bijna het dubbele bedrag dat ik voor de tickets had betaald voor het wijzigen van één reiziger!

Met recht Ticketpech

De Consumentenbond voert al jaren actie tegen dit soort praktijken, las ik op internet. Zij zijn namelijk van mening dat als je een ticket hebt gekocht, maar je kunt onverhoopt niet op reis je deze moet kunnen overdragen aan een ander. Zij vinden ook dat het overdragen van vliegtickets standaard mogelijk moet zijn. Vandaar dat je via de campagne Ticketpech een Petitie kunt tekenen.

Dat heb ik gelijk gedaan. En misschien dat jij dat ook wilt doen. Want hoe meer mensen zich laten gelden hoe steviger de vuist is naar maatschappijen die dit soort belachelijke prijzen hanteren voor een in mijn ogen simpele wijziging.

Wat vind jij van deze bedragen voor een eenvoudige wijziging?

 

 

 

Een gedachte over “Hoe een voordelige ticket toch duur werd

  1. Zelf kies ik er niet meer voor om met ‘prijsvechters’ te vliegen, als het even kan. Mijn ‘vakantie’ of tripje begint, wat mij betreft, al bij de reis. Die moet vooral relaxt zijn en dat vind ik bij prijsvechters lang niet altijd het geval. Ik betaal liever een beetje meer voor een aangename service en wat extra mogelijkheden bij een van de standaard vliegmaatschappijen.

    Like

Geef een reactie

